skip to Main Content

Чи переросте посуха в полум’я протестів аграріїв

Або як держава заощаджує на фермерах

Фермери Одещини нещодавно обіцяли перекрити траси через відсутність обіцяної допомоги від держави на подолання наслідків посухи. Грошей вони не отримали й досі.

На що ж сподіватись аграріям і яку допомогу передбачає законодавство для таких випадків, розповіла для Mind Вікторія Ковальчук.

Однією з функцій професійного політика є обіцяти та давати надію. Але, коли потрібне негайне реагування, обіцянок уже недостатньо. Ситуація з посухою розвивалася на півдні Україні не один місяць, а фахівці попереджували про зміни клімату та подальші проблеми ще раніше.

Після самогубства одного з фермерів Одещини в травні було анонсовано грошові компенсації – 4500–5000 грн за гектар. Проте коли ситуація стала критичною: виявилося, що обіцянки залишились обіцянками.

Фермерам

Спробуємо розглянути перспективи допомоги фермерам, постраждалим від посухи, з погляду закону.

Ініціювати допомогу

Порядок використання коштів резервного фонду бюджету розкриває процедуру надання грошової допомоги фермерам.

Які висновки можна зробити після прочитання цього акту?

Єдине рішення про виділення коштів із резервного фонду бюджету для всіх постраждалих відсутнє. Тобто для кожного фермера таке рішення приймається індивідуально, процедура тривала (з проходженням усіх інстанцій) та недешева (з отриманням усіх довідок).

Кошти фермери отримують лише за умови їхнього повернення. Безповоротно допомога виділяється, лише коли понад половина господарства перебуває у власності держави.

Про сподівання на держбюджет

Наступного року на державну допомогу очікувати також не варто: згідно з проєктом Закону про Державний бюджет України на 2021 рік на підтримку аграріїв буде виділено всього близько 4 млрд грн.

Для прикладу: у бюджет 2020 року планувалося закласти 8,48 млрд грн для їх підтримки (натомість закладено 4 млрд грн). Зазначимо, що фінансовані програми підтримки не виконуються повністю. У 2019 році з 5,9 млрд грн освоєно 1,5 млрд грн, тобто третину. Отже кошти не використовуються, обсяги підтримки не збільшуються.

Водночас з 2016 року з прийняттям закону про внесення змін до Бюджетного кодексу України (щодо удосконалення складання та виконання бюджетів) на підтримку аграрного сектору протягом 5 років планувалося виділяти не менше 1% від ВВП, яке формувалося виробленою аграріями продукцією. Оскільки сільське господарство приносить Україні близько 20% ВВП – кошти це немалі.

Однак уже 2019 року цю норму вилучили. Тобто держава систематично обмежує виділення коштів із бюджету на підтримку галузі.

Що там із програмами розвитку й підтримки

Стратегія зрошення та дренажу в Україні на період до 2030 року вже на 2019–2021 роки передбачає розроблення систем зрошення та дренажу в Україні на всіх рівнях – економічному, законодавчому, технічному. Бо на цьому етапі діяльність дійсно паперова – оцінити її безпосередньо на полях не вийде.

4 вересня прийнято в першому читанні проєкт Закону щодо функціонування Державного аграрного реєстру та удосконалення державної підтримки виробників сільськогосподарської продукції. Якщо він успішно пройде ще два читання – в Україні з’явиться зазначений реєстр, з якого буде доступна державна підтримка:

  • виробникам плодів, ягід, винограду, хмелю та овочів державна підтримка надається для компенсації до 30% вартості, які займаються с/г діяльністю з оброблення, перероблення та/або консервації плодів, ягід, винограду, хмелю та овочів;
  • виробникам с/г діяльності із штучного розведення, утримання та вирощування об’єктів аквакультури, державна підтримка надається для часткової компенсації витрат, понесених на розведення, вилов, оброблення та консервацію;
  • якщо основна діяльність – це розведення тварин – до 30%(зараз – до 50%) вартості будівництва та реконструкції тваринницьких ферм і комплексів для утримання с/г тварин та птиці, рибницьких господарств, доїльних залів, об’єктів із перероблення та зберігання с/г продукції та/або побічних продуктів тваринного походження, що належать до II та III категорій;
  • також відшкодовується до 30% вартості закупівлі техніки, механізмів та обладнання для сільськогосподарського виробництва;
  • передбачається відшкодування до 80% вартості племінних (генетичних) ресурсів при розведенні тварин.

Але реалії такі, що Закон України «Про державну підтримку сільського господарства України» передбачає для виробників хіба що більш лояльні умови для кредитування.

Єдине дійсно відчутне полегшення можемо констатувати 17 вересня – прийнято Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо ставки податку на додану вартість (ПДВ) з операцій із постачання окремих видів с/г продукції. Документом ставка ПДВ знижена з 20% до 14% за поставку великої рогатої худоби, свиней, молока, пшениці, жита, ячменю, вівсу, кукурудзи, сої, льону, ріпаку, соняшнику та інших олійних культур, цукрових буряків.

Виходячи з такого широкого списку продукції – закон направлений на підтримку галузі загалом, а не лише постраждалих фермерів (хоча допоможе їм також).

Чому потрібен окремий закон

Є ще один спосіб виділити кошти фермерам – прямою законодавчою ініціативою. Далі згадано окремі законопроєкти, які перебувають на розгляді в Комітеті з питань аграрної та земельної політики Верховної Ради й так чи інакше стосуються підтримки фермерів. Окремі з них, м`яко кажучи, «залежалися».

  1. Проєктом закону про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» (щодо державної підтримки сільгосптоваровиробників, які постраждали від посухи) нардепи планують виділити 1,5 млн грн фермерам, постраждалим від посухи. 25 травня законопроєкт надано на ознайомлення й він досі чекає на свою чергу.
  2. Проєкт Закону про внесення змін до Податкового кодексу України щодо державної підтримки сільськогосподарських товаровиробників, відповідно до якого встановлення систем зрошування звільняється від податку на додану вартість. Очікує на ознайомлення з 29 травня.
  3. Проєкт Закону про внесення змін до розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» щодо підтримки постраждалих виробників сільськогосподарської продукції в Одеській області – пропонується 2020 року кошти резервного фонду бюджету використовувати також для надання одноразової грошової допомоги власникам або орендарям земельних ділянок сільськогосподарського призначення в Одеській області, які зазнали збитків унаслідок несприятливих погодних умов (посухи). Очікує ознайомлення з 15 липня.

То чи є шанс отримати допомогу?

Підсумовуючи написане вище – отримати допомогу оперативно та безвідплатно не вийде. Дійсно, законодавець передбачив податкові пільги з податку на додану вартість, але вони мало кого врятують. Будемо сподіватися, що наступний сезон фермери зустрінуть уже захищеними від усіх можливих ризиків.

Джерело: Mind.ua

Ключовий контакт:
Вікторія Ковальчук
Email: viktoria.kovalchuk@esquires.ua
Телефон: +380 44 337 7007