skip to Main Content

Вони повертаються: як перевізникам використовувати паперові дорожні листи

Про що доведеться згадати з минулої практики, а що змінилося

Ще й не вщухли емоції від новини про те, що Верховна Рада законопроєктом №2695 прирівняла електронні водійські права в «Дії» до паперових, як почалися й перші нарікання. Тепер – від юридичних осіб, що мають вантажний автотранспорт. Виявляється, тим самим законом, що набрав чинності 17 березня 2021 року, крім омріяної цифровізації, побічно відроджені архаїчні дорожні листи. Як працюватимуть нові норми і, до чого готуватись юридичним особам із власним автопарком, розповів Mind партнер Esquires, керівник практики кримінального права та захисту бізнесу, адвокат Опанас Карлін.

Змінена ст. 16 Закону «Про дорожній рух» має безневинну на перший погляд приписку, яка зобов’язує водіїв мати при собі (окрім смартфона з «Дією») також «інші документи, передбачені законодавством».

Дія Дії

Про документи для вантажівок

Варто зауважити, що поняття «законодавство» зазвичай включає не лише закони, а й підзаконні нормативні акти, на що звертав увагу й Конституційний Суд України (наприклад, рішення № 12-рп/98 від 9 липня 1998 року).
На те, які б це могли бути «інші документи», проливає світло добре забута, але ніким не скасована постанова Кабінету Міністрів України від 25 лютого 2009 року №207 про затвердження переліку документів, необхідних для перевезення вантажу автомобільним транспортом.

Водія юридичної особи ця постанова зобов’язує мати також дорожній лист з відмітками про проведення передрейсового медичного огляду водія та огляду технічного стану транспортного засобу. Правило стосується не лише вантажівок і компаній-перевізників – мати дорожні листи повинні й водії підприємств і ФОПів, що здійснюють вантажні перевезення для власних потреб, зокрема на малолітражках, якщо в техпаспорті вказано «вантажний» тип авто.

Саме так розуміє законодавчі новели й дорожня поліція, яка вже вимагає дорожні листи і штрафує водіїв за їхню  відсутність.

Чим ризикують перевізники?

З практичної точки зору це означає не лише необхідність оформлення ще одного паперового документа, а й необхідність мати в штаті (чи на аутсорсингу) лікаря та механіка, що в сучасні скрутні часи може дозволити собі далеко не кожне підприємство. Також можна згадати проблему одержання відміток на дорожніх листах у разі здійснення перевезень за нелінійними складними міжобласними маршрутами.

Варто пригадати, що ще з 2011 року застосування дорожніх листів було виключено з усіх законів. Скасовані дорожні листи були законом «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення надмірного державного регулювання у сфері автомобільних перевезень», із самої назви якого вбачалася його цілком конструктивна мета. Відтоді дорожні листи використовувалися виключно за бажанням підприємств з метою обліку ПММ та контролю за водіями.

Останніми ж змінами, спрямованими перш за все на перехід до електронних документів, відновлено можливість застосування постанови Уряду № 207, що призводить до відродження радянського спадку у вигляді дорожніх листів.

Доволі дивний спосіб допомоги бізнесу в кризово-карантинно-ковідні часи та неочікуваний погляд на «державу у смартфоні».

Джерело: Mind.ua

Ключовий контакт:

Опанас Карлін
Email: opanas.karlin@esquires.ua